torsdag 26 april 2012

Ingenting att ångra - Trude Marstein

Jag har haft Trude Marsteins första bok på svenska  Göra gott liggande oläst i flera år. Jag vet egentligen inte varför ... jo för att det tydligen handlar om mer än 100 personer som figurerar i boken. Jag tänker hur ska jag kunna hålla reda på alla dem. Men nu när jag har läst Ingenting att ångra är jag riktigt sugen på att även läsa föregångaren.
Ingenting att ångra handlar om Heidi och Vegard som ska tillsammans med sina tre flickor och en hund åka iväg på sommarsemester till sommarstugan. I sista stund meddelar Heidi att hon inte hunnit blir klar med sitt jobb och behöver en dag till för att färdigställa det och därför tar hon tåget och kommer dagen efter.
Men det är inte sanningen. Utan Heidi ska tillbringa kvällen och natten och morgonen med sin älskare Mikkel.
Skickligt i fragment berättas det vad Vegard gör med flickorna på landet i nästa fragment berättas vad Heidi gör  exakt samma tid. Vegards tankar om livet huset på landet, flickornas görande och inte görande varvas med Heidis möte med älskaren. Vegards plikttrogen. Han tar hand om flickorna och sysselsätter dem. Tröstar sig med lite för mycket vin. Bjuder in grannen på mer vin. Tänker på Heidi. Heidi i älskaren närhet, med längtan åtrå och kåthet och viljan att ha mer av älskaren. Tiden är utmätt. Imorgon måste de skiljas åt för att Heidi ska till landet med Vegard och barnen. Äktenskapet knakar och hon får migrän och skjuter upp sin resa till familjen.
Boken utspelar sig under två dygn. Det är en långsam bok. Det är som tiden står still. I närbilder gestaltas kontrasterna i familjelivets plikter och äktenskapets tristess med den vibrerande fysiska längtan till älskaren.
En ny norsk bekantskap har jag hittat som jag gärna läser mer av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar