lördag 28 april 2012

Valborgsläsning

Det är väl ingen litteraturintresserad som har missat Silvia Avallones bok Stål. Den italienska debutanten vars bok redan har översatts till 18 språk. Hon har intervjuats och recenserats i våra dagstidningar. Hon har varit med i Babel. Besökt Internationella litteraturscenen och intervjuats i P1:s Studioett och recenserats i Kulturradion. Ja visst blir man nyfiken på Stål som är så höjd till skyarna av kritikerna.
Jag har precis börjat läsa Stål och efter ca 100 sidor kan jag konstatera och ansluta mig till raden av lovordande kritiker. Det är en bra bok. I ett rusande tempo beskrivs hur ungdomar har det i en liten stad där det inte är självklart att få ett arbete och konsekvenserna av att vara ung i Belusconis Italien.

5 kommentarer:

  1. Hannele: Den är riktigt bra. Intressant med italienska författare:)

    SvaraRadera
  2. Jag har också börjat läsa den och kommit ungefär lika långt, tycker också den är otroligt bra hittills!

    SvaraRadera
  3. Jessica: Jag kan bara konstatera att den fortsätter att vara bra. Jag är i slutfasen nu :)

    SvaraRadera
  4. Jag är inte säker att jag kommer läsa boken (även om den verkar väldigt bra) men ser fram emot filmen som lär komma senare i år!

    SvaraRadera