måndag 23 april 2012

Världsböcker på världsbokdagen

Veckans tematrio handlar om världsböcker. Lyran utmanar oss bloggare. Vi  får själva tolka in hur vi definierar världsböckerl.
För mig är en världsbok en bok som betytt mycket för mig i ett större sammanhang, en bok med ett existensiellt djup.
Här är mina världsböcker:

Hundra år av ensamhet - Gabriel Garcia Marquez
Den här fantastiska släktkrönika. Med den här boken ficka jag upp ögonen för magisk-realism

Bröderna Karamazov - Fjodor Dostojeviskj
Romanen om de tre bröderna som är så helt olika. Det sägs att Bröderna Karamazov är Dostojevskijs bästa.

Hallarna - Emelie Zola
Naturalisten som beskrev verkligen som den är och kanske ännu lite värre. Den här boken och fler av Zola har betytt mycket för mig för att se hur människor ur andra socialgrupper och yrken kämpar för att leva.

3 kommentarer:

  1. Karamazov och Hallarna har jag inte läst, bra tips om de håller samma klass som Hundra...

    SvaraRadera
  2. Jag har läst alla utom Hallarna. Bröderna Karamazov gillar jag mycket!

    SvaraRadera
  3. Lyran: Då har du dem kvar. Jag läste dem i övre tonåren och blev väldigt tagen av personerna i böckerna.
    Ingerun: Hallarna är väldigt gripande.

    SvaraRadera