lördag 4 februari 2012

En författare jag länge velat läsa

Nu har jag äntligen tagit tag i Don DeLillo en författare som det talas om i nobelpris sammanhang och liknande. Jag har trott eller fått för mig att jag inte skulle gilla honom att han absolut inte är min typ av författare.
Till nästa gång i min bokcirkel har vi valt att läsa Falling man av Don DeLillo så nu har jag blivit tvungen att läsa honom.
Genast vid inledningskapitlen undrar jag varför jag inte försökt att läsa något av honom tidigare. Nobelprisnomineringarna borde vara ett tillräckligt skäl till att åtminstone titta på en bok av Don DeLillo och läsa baksidetexten för att se om det är något av intresse. Men nej det har jag inte gjort.
Jag har i alla fall börjat på Falling man och den lovar gott både berättargreppet, språket, gestaltningen och handllingen.

Huvudpersonen kommer dammig och med röklukt och har precis räddats från att hastigt och brutalt dödas av de två tornen som  den 11 september 2001   föll och samtidigt som han är medveten om att han lever vecklas hans liv ut....
Hur är er relation till Don DeLillo?

4 kommentarer:

  1. Den här boken försökte jag verkligen läsa, just för att jag har hört så mycket om honom i en massa sammanhang. Det funkade typ en tredjedel in i boken, sen vet jag inte vad som hände ... Får kanske göra ett nytt försök någon gång. Hoppas det går bättre för dig!

    SvaraRadera
  2. Jag har ännu hunnit en tredjedel men en tiondel som jag har hunnit verkar den lovande:)

    SvaraRadera
  3. Har den väntandes vid sängen, men där har den legat sedan Nobelpriset avslöjades i höstas. Snart så...

    SvaraRadera
  4. Enligt O: Den är mycket läsvärd och väldigt oamerikansk om man får säga så:9

    SvaraRadera