söndag 4 december 2011

Nicanor Parra får Cervantespriset

Den chilenske poeten Nicanor Parra får årets Cervantespris.
Nicanor Parra född 1914 och är bror till Violeta Parra som sjöng Jag vill tacka livet (Gracias a la vida).
 Cervantespriset är den spanspråkiga världens mest prestigefulla litteraturpris och är på 125 000 euro. Han  tar emot priset den 23 april nästa år.
 Parra är mest känd för sin anti-poesi ett litterärt uttryck som skiljer sig mot den traditionella poesin  genom att bryta mot syntax och metaforer och använda ett vardagligt språk. En av hans mest kända verk är ""Poemas y Antipoemas"".

Dock åt oss är givet
Att ingenstädes få ro,
Så svinna, så falla,
De lidande mänskor
Blint från den ena
Timman till nästa,
Som vatten från klippa
Till klippa slungat,
Ner genom år i ovissa
djup.

2 kommentarer:

  1. Det var djärvt vågat- Parra är ju nära 100 år gammal. Hoppas att han håller sig vid liv ett tag till. Intressant författarskap (som jag inte kände till) ! Jag tycker mycket om dikten ovan- det verkar inte finnas så särskilt mycket i svensk översättning av Parra (men jag har hittat en diktutgåva från 2003 (Tranans förlag).

    SvaraRadera
  2. Ingrid:Ja, precis Tranan har givit ut en dikt bok i översättning av Leif Duprez. Ja visst är han gammal men jag tror att familjen Parra inte har haft det alltför fett i livet så de är nog väl värda sina pengar.

    SvaraRadera