lördag 10 mars 2012

I helgen blir det långsam läsning

Om någon tror att jag håller på att avvecklar den här bloggen så är det inte så. Det är bara så att just nu är det så mycket att göra att bloggen inte högprioriteras och hinns med.
I skolan är det snart utvecklingssamtal och hundratals omdömen som ska skrivas in, dessutom flera högar med nationella prov som ska rättas. Bloggandet ligger lågt men läsandet pågår ändå på lediga stunder.

I helgen ska jag stjäla några timmar och läsa Varför läsa klassikerna av Italo Calvino.
Varför läsa klassikerna är en essäsamling som består av 23 essäer om klassiker som Calvino bedömmer som klassiker vi bör läsa. Av de klassiker han tar upp är flertalet skrivna tidigare än renäsanssen och för mig ganska okända, men läsningen är roande och givande om dock något krävande. Framför allt så breddar de mina kunskaper om vad en klassiker är som för mig är böcker som mestadels är skrivna från tidigt 1800-tal.
Jag läser med pennan i handen och tänker, reflekterar och njuter. Det går långsamt....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar