måndag 26 mars 2012

Kvartalets bästa

Det är måndag och dags för Tematrio. Jag ska försöka få fram de tre bästa böckerna som jag har läst i år.
Knivig uppgift. Jag tycker inte att jag har läst något riktigt bra hittills i år. Jag ska precis börja på Agaat som jag har stora förväntningar och vad jag har förstått på recensioner och bokbloggar är ett måste.Men den har jag ännu inte läst ut.
Av de böcker jag har läst första kvartalet är nog dessa de bästa:

När natten faller - Michel Cunningham
Peter Harris är gallerist på Manhattan och gift. Äktenskapet går lite på tomgång. Men när Peters frus lillebror oväntat dyker upp händer saker.
Att läsa böcker om den intellektuella världen i NY tycker jag alltid är spännande även om just denna i är den bästa.
Besatt - Elif Batuman
Elif Batuman skriver sjävupplevt om sina upptäckter av rysk litteratur. En jätterolig bok som dessutom ger lust att utförska flera av de stora ryska författare
En gåtfull vänskap - Oko Ogawa
Huvudpersonen i En gåtfull vänskap jobbar som hembiträde åt en man som råkade ut för en olycka för många år sedan. Olyckan gjorde att han endast kan minnas 80 minuter bak i tiden. En fantastisk vänskap byggs upp.

5 kommentarer:

  1. Batuman står näst på tur hos mig - gläder mig så!

    SvaraRadera
  2. Hermia: Den är verkligen en trevlig läsning:)

    SvaraRadera
  3. Det är så spännande när man får tips om helt nya böcker. Tack!

    SvaraRadera
  4. Lotten: Ja det är det som är så givande med att läsa bokbloggar att få tips från läsare. Jag tycker att jag har breddat mitt läsande sedan jag började bokblogga:)

    SvaraRadera