fredag 4 maj 2012

Jag är utmanad

Lingolitt vill att jag deltar i en frågeutmaning om böcker oss bokbloggare emellan. Hon har själv blivit utmanad och svarat på 11 frågor, sedan skapat 11 nya frågor och utmanat 11 nya bloggare som reglerna är.

Här är Lingolitts  frågor och mina svar, men jag väljer att inte skicka nya frågor vidare.

1. Vampyrer: glittriga vegetarianer, blodtörstiga bibliotekarieslukare eller ångestdrabbade filosofer? Vilken författare/filmskapare har rätt?

Ångestdrabbade filosofer

2.  En bok som du skulle vilja se som filmatisering?

Jag tänkte faktiskt på det nyligen att kanske någon bok av JCO. Har någon av hennes böcker filmatiserats?



3. Nämn en bok som du läst fler än en gång och förklara varför!

   Brott och straff av Fjodor Dostojevskij för att jag alltid hittar nya vinklar, händelser, scener i boken. En bok som jag aldrig tröttnar på.


4. Hur förvarar du dina böcker? Om du förvarar dem i en bokhylla, hur sorterar du dem?

   Jag förvarar mina böcker i bokhyllor och sorterar  skönlitteratur i bokstavsordning, men lyrik och facklitteratur för sig .


5. Om du fick leva i en fiktiv värld, vilken skulle du välja och varför?

   I det bohemiska Paris på 20-talet bland författare och konstnärer. För att det verkade så spännande och på ett sätt kravlöst.


6. Du träffar Björn Ranelid på en fika. Vad pratar ni om?
   Om hans märliga färg på solbrännan.


7. E-böcker. Hiss eller diss?
   Vet inte. Men diss just nu. Förmodligen hiss i framtiden .


8. Vilken är, enligt dig, den ultimata skrytboken? (En sån där man har hemma för att framstå som intellektuell.)
Svår fråga. Kanske Marcel Proust På spaning efter den tid som flytt.


9. Hundöron i biblioteksböcker: dödsstraff eller helt okej?
Absolut dödsstraff


10. Vilken bok högläser/kommer du högläsa för dina barn?

Mina barn har vuxit ifrån högläsning. De läser själva nu. Men då det pågick läste jag allt. Vi var flitiga bibilioteksbesökare och bar hem kassar med böcker. Astrid Lindgren och Alfons Åberg var favoriter.


11. Vilket är det längsta köpstoppet du har haft? Om du inte har haft köpstopp någon gång, hur gör du för att hinna läsa allt/hålla bokköpen nere?

Omöjlig fråga att svara på. Jag försöker att  köpa i samma takt som jag  läser men ibland hamnar jag i otakt. Ganska ofta t o m



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar