söndag 29 juli 2012

Mitt stora klassikerprojekt




Det är ju klassikersommar. På Lyrans initiativ är det fler bokbloggare som hängt på hennes förslag och läser minst en klassiker i sommar.
Hittills har jag bara läst två klassiker En dåres försvarstal och Svindlande höjder.
Men mitt största och mesta ambitiösa klassikerprojekt för sommaren är att läsa Marcel Proust,  På spaning efter den tid som flytt. Jag har länge haft tankar på att läsa Marcel Proust men så många gånger blivit avskräckt för alla säger att den både är seg och tråkig. Nu vill jag bilda mig en egen uppfattning och påbörjar mitt Proustprojekt med att läsa första delen Swanns värld.


Till hjälp med tolkningar och förklaringar har jag tagit Sigbrit Swahn och Olof Lagercrantz.
Alain de Bottom roliga och lättsamma Låt Proust förändra ditt liv har jag läst tidigare.

5 kommentarer:

  1. Önskar dig all lycka med Proustprojektet! Min egen läsning kom av sig, eller snarare - projektet blev mer långsiktigt än vad jag räknat med. Tur litteraturen åldras med behag.

    SvaraRadera
  2. Tack Hermia: Det är en krävande läsning om man ska göra det grundligt och på djupet märker jag. Men än är det några veckor kvar på sommarlovet så hopp finns:)

    SvaraRadera
  3. Svindlande höjder har jag läst för många år sedan och En dåres försvarstal nu under sommaren. Proust har jag aldrig försökt mig på däremot!

    SvaraRadera
  4. Lena: Det tog många i innan jag tog mitt beslut att läsa Proust. Men jag måste säga att det är en intressant läsupplevelse.

    SvaraRadera
  5. böckerna finns hemma, någon regnig dag...

    SvaraRadera