tisdag 22 november 2011

Ännu en Parisskildring

Huset du älskade - Tatiana de Rosnay utspelar sig under 1800-talets Paris. Man läser Flaubert och Hugo och flanerar i Jardin du Luxemburg
När jag är i Paris och passerar Boulevard Haussman,  jag passerar alltid den gatan då jag är i Paris för den gatan ligger i närheten av den lägenheten jag brukar bo i då jag är där,  har jag ofta undrat vem var Haussman som fått en sådan enorm gata uppkallad efter sig som löper över en mil genom Paris. Jag har inte varit tillräckligt nyfiken för att ta reda på vem han var. Nu när jag har läst Huset du älskade har jag fått svaret.  Han var en arkitekt som ritade om Paris gator och bidrog till att stora boulevarer drog genom staden i slutet av 1800-talet och smågator och hus demolerades på bekostnad av av att en ny modern stad skulle byggas upp.

Huset du älskade är en brevroman. Rose skriver brev till sin döde man. De bodde tillsammans i ett hus i Monparnasse i Paris under 1800-talet ett hus som Rose' man Armand hade bott i under flera generationer. När han blev sjuk och till slut gick bort lovade hon honom att aldrig lämna huset utan bo kvar i lägenheten. Tiden ville något annat. Under den här tiden  utsätts Paris arkitetkur för förändringar som gör att hela kvarter måste rivas då det nya moderna Paris växer fram. Dessvärre har den lilla människan ingen talan när stora beslut fattas på högre nivå och hur det gått med byggandet av de stora gatorna vet ju vi som upplevt Paris 100 år efter Rose.
I Huset du älskade fångar Tatiana de Rosnay tidsandan i ett Paris med småstadsatmosfär. Här har vi blomsterhandlaren som ser varje blomma som ett smycket som hon ömt vårdar. Bokhandlaren som får Rose att börja läsa Flaubert och Hugo och som låter Rose få sitta i sin bokhandel och läsa sin bok i sin egen takt. Vi har det trogna hembiträdet som följt familjen i många år.
Tatiana de Rosnay ger en bild av Paris som vi alla i själva verket önskar att Paris skulle vara, småstadsidyllen i metropolen.
I Tatiana de Rosnays tidigare böcker på svenska Saras nyckel och Bumerang löper genom romanen en skugga om en fördold familjehemlighet som så småningom avslöjas, så även i denna. Rose bär med sig en upplevelse som hon inte hann berätta för sin man innan han dog, en upplevelse som plågat henne i många år.
Huset du älskade är ingen stor roman men en riktig bladvändare ett stycke Parishistoria sedd ur en familjs ögon.

2 kommentarer: