söndag 20 november 2011

Att läsa en klassiker

Ni som har följt min blogg ända sedan jag hette Bokstödet har kanske observerat att jag har gjort en egen klassikerutmaning. Utmaning består av att varje månad läsa åtminstone en klassiker. Det har gått så där kan jag säga. På 11 månader har jag läst snart 4 klassiker:
Huset Buddenbrock - Thomas Mann
Jane Eyre - Charlotte Brontë
Agnes Grey - Ann Brontë
Anna Karenina - Lev Tolstoj (några sidor kvar)
En av anledningarna till att det inte blivit fler i år är antagligen att de är så otroligt omfångsrika. Det tar sin tid att komma igenom ibland nästan 1000 sidor ganska mycket detaljspäckad kronologisk text.
I dagens SvD läser jag en intressant artikel om just klassiker. En essäsamling av Italo Calvino har givits ut av Italienska kulturinstitutet: Varför läsa klassikerna?
Essäsamlingen inleds med 14 definitioner till att läsa en klassiker. Här är en:
Klassikerna är de böcker om vilka man vanligtvis hör sägas:
"Jag läser om..." och aldrig "Jag läser..."

Läs hela artikeln här

2 kommentarer:

  1. Åh, Calvino-boken pratade min lärare om på delkursen jag läser just nu, att läsa och tolka litteraturens klassiker A. :) Försök klämma in l ite mer tillgängliga klassiker emellan då? Säg till om du vill ha tipslista!

    SvaraRadera
  2. Jessica: Jättekul med en tipslista. Jag har läst ganska många klassiker i ungdomen och precis som citatet ovan "jag läser om..." en hel del. Låter intressant med din kurs i att tolka litteraturens klassiker. Den hade jag absolut valt om den fanns när jag läste litteraturvetenskap. De kurser som fanns att välja bland då jag läste var ganska smala typ 30-talets arbetarlitteratur och modernistisk lyrik.

    SvaraRadera